home
arrow Blog arrow Wakacje odwołane z powodu koronawirusa – czy mogę odzyskać pieniądze?

Wakacje odwołane z powodu koronawirusa – czy mogę odzyskać pieniądze?

Dodano: 19 kwietnia 2020

Zbliżają się najcieplejsze miesiące w roku i okres wakacyjny. W normalnych warunkach w takim czasie wielu z nas wyjeżdża na wycieczki i wczasy. Często korzystamy przy tym z usług biur turystycznych, wpłacając z odpowiednim wyprzedzeniem zaliczki bądź też pełne opłaty za zaplanowany urlop. Niestety, z wiadomych względów w tym roku sytuacja jest i będzie zupełnie inna. Wszystko przez wszechobecnego koronawirusa …

 

Opłaciłem wakacje i chcę zrezygnować, jakie mam prawa?

Osoby, które zarezerwowały z wyprzedzeniem wyjazd wakacyjny w biurze podróży zastanawiają się, czy rezygnując z wczasów mogą odzyskać wpłacone już pieniądze, a jeżeli tak to w jaki sposób.

W pierwszej kolejności warto podkreślić, że klient biura podróży może w każdym czasie rozwiązać umowę przed rozpoczęciem wyjazdu turystycznego. Należy jednak pamiętać, że w zależności od tego, w jakim czasie następuje taka rezygnacja z wyjazdu oraz z jakich powodów, różne mogą być skutki rozwiązania umowy dotyczącej imprezy turystycznej w odniesieniu do jej kosztów.

Klient może rozwiązać umowę dotyczącą wyjazdu na wakacje bez podawania przyczyny. W takich sytuacjach biura podróży zastrzegają sobie jednak prawo pobierania opłat – kar umownych za rezygnacje, do czego są zresztą w pełni uprawnione na podstawie obowiązujących przepisów. Wysokość tych kar przeważnie uzależniana jest od momentu, w którym klient decyduje się na rezygnację z wyjazdu i jest określana ryczałtowo. Im później następuje takie rozwiązanie umowy, tym większa jest opłata z tego tytułu pobierana przez biuro turystyczne. Stanowi ona z reguły jakąś część kosztu całej wycieczki, określoną procentowo.

 

Chcę rozwiązać umowę z biurem podróży z powodu koronawirusa

Warto pamiętać, że jeżeli chcemy rozwiązać umowę z biurem turystycznym z powodu pandemii koronawirusa, przy spełnieniu określonych przesłanek możemy domagać się zwrotu całej opłaconej kwoty wyjazdu, bez konieczności ponoszenia kar umownych, o których była mowa powyżej, ani żadnych innych kosztów.

Takie uprawnienie wynika z art. 47 ust. 4 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Przepis ten stanowi, że:

„Podróżny może odstąpić od umowy o udział w imprezie turystycznej przed rozpoczęciem imprezy turystycznej bez ponoszenia opłaty za odstąpienie w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności występujących w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. Podróżny może żądać wyłącznie zwrotu wpłat dokonanych z tytułu imprezy turystycznej, bez odszkodowania lub zadośćuczynienia w tym zakresie.”

W obliczu panującej obecnie na całym świecie sytuacji epidemiologicznej nie powinno ulegać wątpliwości, że rozprzestrzenianie się koronawirusa i jego skutki mogą stanowić wymienioną w w/w przepisie „nieuniknioną i nadzwyczajną okoliczność”. Potwierdza to poniższy fragment preambuły unijnej  dyrektywy dotyczącej imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych:

„Podróżni powinni również (…) mieć prawo do rozwiązania umowy o udział w imprezie turystycznej bez ponoszenia jakiejkolwiek opłaty za jej rozwiązanie, w przypadku gdy nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności miałyby w znaczącym zakresie wpłynąć na realizację imprezy turystycznej. Mogą one obejmować na przykład działania wojenne, inne poważne problemy związane z bezpieczeństwem, takie jak terroryzm, znaczące zagrożenie dla zdrowia ludzkiego, takie jak wybuch epidemii poważnej choroby w docelowym miejscu podróży (…).”

Kiedy mogę żądać zwrotu całej opłaty za wakacje?

Jeżeli chcemy domagać się zwrotu pełnej opłaty od biura podróży należy formalnie odstąpić od zawartej umowy. Najbezpieczniejsze jest sporządzenie takiego odstąpienia w formie pisemnej i przesłanie go pocztą na adres biura podróży. W pewnych przypadkach możliwe jest również przesłanie wiadomości mailowej, z załączonym skanem podpisanego oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

Jeżeli chcemy domagać zwrotu pełnej opłaty za wakacje, należy uzasadnić swoją rezygnację na piśmie. W omawianym przypadku tym uzasadnieniem będzie występowanie epidemii koronawirusa wiążące się z zagrożeniem dla zdrowia i życia ludzkiego. Jednym słowem, jako przyczynę możemy podać obawy o nasze zdrowie i życie w związku z panującą epidemią.


Pamiętaj!

Nadzwyczajne i nieuniknione okoliczności, o których mowa, tj. w tym przypadku epidemia koronawirusa, muszą występować w miejscu, gdzie ma się odbyć wyjazd wakacyjny lub w jego najbliższym sąsiedztwie. Występowanie epidemii koronawirusa w naszym miejscu zamieszkania nie będzie zatem stanowiło uzasadnienia dla domagania się od biura podróży zwrotu pełnej kwoty za wakacje. Inną rzeczą jest, że w chwili obecnej w zasadzie niemal cały świat dotknięty jest pandemią koronawirusa, co może stwarzać szerokie możliwości dla klientów biur podróży domagania się zwrotów pełnych opłat za wyjazdy turystyczne.


Pamiętaj!

Nadzwyczajne i nieuniknione okoliczności muszą występować w miejscu docelowym wakacji w czasie, w jakim zostały one zaplanowane. Jeżeli zatem mamy zaplanowany wyjazd przykładowo do Turcji w sierpniu, odstąpienie obecnie od umowy z biurem podróży i żądanie zwrotu całej opłaty z powołaniem się na epidemię koronawirusa najprawdopodobniej nie będzie uznane za skuteczne. Aktualnie nie ma bowiem podstaw do twierdzenia, że w sierpniu w Turcji nadal będzie panowała epidemia, uniemożliwiająca wyjazd wakacyjny.

Jeżeli w omawianym przykładzie chcemy już obecnie zrezygnować z wyjazdu do Turcji zaplanowanego na sierpień, będziemy musieli liczyć się pobraniem przez biuro podróży części opłaty tytułem kary umownej.


Pamiętaj!

Zgodnie z ustawą z dnia 31 marca 2020 r. nazywaną potocznie „Tarczą Antykryzysową”, w przypadku odstąpienia od umowy o udział w imprezie turystycznej z powodu epidemii koronawirusa, biuro podróży ma 180 dni na zwrot wpłaconej przez nas kwoty na poczet wyjazdu. Istotne jest, że wpłacone przez nas środki korzystają z ochrony na wypadek niewypłacalności biura podróży.

Wspomniana ustawa wprowadziła również nowe rozwiązanie dotyczące rezygnacji z wyjazdów wakacyjnych z powodu koronawirusa. Biuro podróży może bowiem zaproponować nam voucher do wykorzystania na inny wyjazd turystyczny w ciągu roku od dnia, w którym miały odbyć się odwołane przez nas z powodu koronawirusa wakacje. Oczywiście klient nie ma obowiązku akceptacji takiego rozwiązania i może domagać się zwrotu wpłaconej kwoty. Należy jednak pamiętać o wspomnianym terminie 180 dni na zwrot tej kwoty przez biuro podróży.

 

Trwająca epidemia niewątpliwie uniemożliwi bądź co najmniej w znacznym stopniu utrudni realizację marzeń i planów wakacyjnych w tym roku. Dobrą wiadomością jest jednak to, że wpłacone przez nas do biura podróży pieniądze mogą być odzyskane lub przeznaczone na wyjazd wakacyjny w terminie późniejszym.

Jeżeli jesteś z Żor, Rybnika, Opola i okolic i masz pytania co do swoich uprawnień w związku z odwołaniem wakacji lub chciałbyś uzyskać wsparcie prawne w kontaktach z biurem podróży, zachęcamy do skorzystania z usług naszej kancelarii!

 

Wróć

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji na stronie: Polityka plików cookies.