arrow Blog arrow Tarcza antykryzysowa - regulacje dot. przestoju ekonomicznego i obniżonego czasu pracy

Dodano: 05 kwietnia 2020

Przepisy Tarczy Antykryzysowej, które obowiązują od 1 kwietnia 2020 r., pozwalają pracodawcom na skorzystanie z pomocy Państwa w celu ochrony miejsc pracy, jeżeli u pracodawcy nastąpił spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19. Pracodawca może złożyć stosowny wniosek jeżeli spadek obrotów wyniósł:

1) co najmniej 15%, liczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych, przypadających w okresie po dniu 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku, w porównaniu do łącznych obrotów z analogicznych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych roku poprzedniego, lub

2) co najmniej 25% liczony jako stosunek obrotów z dowolnie wskazanego miesiąca kalendarzowego, przypadającego po dniu 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku, w porównaniu do obrotów z miesiąca poprzedniego.

Za miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych, w przypadku gdy okres porównawczy rozpoczyna się w trakcie miesiąca kalendarzowego, to jest w dniu innym niż pierwszy dzień danego miesiąca kalendarzowego.

Pomoc ma polegać na dofinansowaniu wynagrodzenia pracowników, którzy objęci są przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy. Środki na dofinansowanie każdorazowo pochodzić mają z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (dalej FGŚP) po złożeniu przez pracodawcę wniosku do właściwego Wojewódzkiego Urzędu Pracy. Ponadto pracodawcom przysługują środki z FGŚP na opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy na podstawie Ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych  od przyznanych wskazanych świadczeń. Jeden pracodawca może skorzystać z dwóch form pomocy w odniesieniu do różnych działów/wydziałów/komórek organizacyjnych funkcjonujących u pracodawcy.

Wskazana pomoc przysługuje pracodawcom będącym przedsiębiorcami w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, czyli osobie fizycznej, osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej niebędącej osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonującą działalność gospodarczą, a także będącym wspólnikiem spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez niego działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisami Tarczy za pracownika uznawany jest każdy, kto zgodnie z przepisami polskiego prawa pozostaje z pracodawcą w stosunku pracy – ma podpisaną umowę o pracę. Ponadto za pracownika uważany jest również każdy kto pracuje na podstawie umowy o pracę nakładczą, umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecania, albo która wykonuje pracę zarobkową na podstawie innej niż stosunek pracy na rzecz pracodawcy będącego rolniczą spółdzielnią produkcyjną lub inną spółdzielnią zajmującą się produkcją rolną, jeżeli z tego tytułu podlega obowiązkowi ubezpieczeń: emerytalnemu i rentowemu, z wyjątkiem pomocy domowej zatrudnionej przez osobę fizyczną.

By pracodawca mógł skorzystać z dofinansowania niezbędne jest spełnienie wymogów określonych w Ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy. Wymogi te to:

1. brak zaległości w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz lub Fundusz Pracy, z wyjątkiem przypadku gdy:

b) zaleganie w regulowaniu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz lub Fundusz Pracy powstało w okresie spadku obrotów gospodarczych, o którym mowa w pkt 1, a przedsiębiorca dołączył do wniosku o przyznanie świadczeń plan spłaty zadłużenia uprawdopodabniający poprawę kondycji finansowej przedsiębiorcy i pełną spłatę zaległości w regulowaniu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz lub Fundusz Pracy, wraz z kopią wniosku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o rozłożenie na raty należności z tytułu tych składek lub o odroczenie płatności tych składek;

- z tym zastrzeżeniem, że pracodawca nie zalega w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca trzeciego kwartału 2019 r.

2. wobec którego nie zachodzą przesłanki do ogłoszenia upadłości.

Tarcza określa, że jeżeli pracownicy będą objęci przestojem ekonomicznym pracodawca zobowiązany jest do wypłaty pracownikowi wynagrodzenia obniżonego maksymalnie o 50 % - co zapewne będzie regułą, jednak nie niższe niż w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę przy uwzględnieniu wymiaru czasu pracy. Natomiast resztę wynagrodzenia dofinansowane będzie przez FGŚP. Dofinansowanie nie przysługuje jeżeli wynagrodzenie pracownika przewyższało 300 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie.

Poza objęciem pracowników przestojem ekonomicznym możliwe jest obniżenie wymiaru czasu pracy pracowników o 20 %, maksymalnie do wysokości połowy etatu, jednak wynagrodzenie pracownika nie może być niższe od minimalnego przy uwzględnieniu wymiaru czasu pracy. W tym przypadku wynagrodzenie pracownika dofinansowywane jest z FGŚP, maksymalnie 40 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłoszonego przez Prezesa GUS. Podobnie jak w przypadku przestoju dofinansowanie nie przysługuje jeżeli wynagrodzenie pracownika przewyższało 300 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie.

Wszelkie warunki związane z objęciem pracowników przestojem ekonomicznym lub obniżeniem wymiaru czasu pracy lub objęciem części pracowników przestojem a części obniżeniem etatu muszą zostać uzgodnione z przedstawicielami pracowników lub z związkami zawodowymi w zawartym porozumieniu.

Porozumienie powinno szczegółowo określać:

1) grupy zawodowe objęte przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy;

2) obniżony wymiar czasu pracy obowiązujący pracowników – zapewne w jednym i w drugim przypadku będzie to maksymalny możliwy wymiar;

3) okres, przez jaki obowiązują rozwiązania dotyczące przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy – zapewne w jednym i w drugim przypadku będzie to maksymalny możliwy wymiar, który wynosi – aktualnie -  3 miesiące od dnia zawarcia porozumienia. Rada Ministrów może wydłużyć ten okres w miarę potrzeby.

Porozumienie dotyczące przestoju i obniżonego etatu zawarte, ogólnie określając, z pracownikami zastępuje wszelkie dotychczasowe postanowienia umów o pracę i innych regulaminów, układów zakładowych i ponadzakładowych dotychczas obowiązujących w zakresie, który reguluje, gdyż postanowienia porozumienia mają na celu zachowanie miejsc pracy, a sama treść porozumienia będzie mniej korzystna od dotychczasowych warunków pracy.

Należy pamiętać, że wprowadzając nowe regulacje objęte porozumieniem nie stosujemy przepisów dotyczących wypowiedzeń zmieniających. Przepisy porozumienia automatycznie zastępują dotychczas obowiązujące regulacje.

Bardzo ważne jest by pracodawca przekazał kopię porozumienia właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy w terminie 5 dni roboczych od dnia zawarcia porozumienia. Najlepiej uczynić to najszybciej jak się tylko da.

Wniosek o dofinansowanie składa się do właściwego ze względu na położenie zakładu pracy Wojewódzkiego Urzędu Pracy. Do wniosku konieczne jest dołączenie Porozumienia zawartego z przedstawicielami pracowników bądź ze związkami zawodowymi, wykaz pracowników objętych przestojem i/lub wykaz pracowników objętych obniżeniem wymiaru czasu pracy. Do wniosku należy również dołączyć umowę o wypłatę świadczeń na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy, wg urzędowo określonego wzoru.

Na koniec należy dodać, że pracodawca występując z Wnioskiem i zawierając umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy zobowiązuje się do tego, że nie rozwiąże z pracownikami umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracowników w okresie pobierania dofinansowania ich wynagrodzeń i w okresie po zakończeniu dofinansowania odpowiadającym długością obowiązywania dofinansowania.

Wróć